Kun huoli herää - kielikylpykielen arviointi (T4)
- 2 h vuorovaikutteinen luento
- toteutetaan lähi- tai etäkoulutuksena
Sisältö:
Mistä tietää riittääkö oppilaan kielikylpykieli
kielikylvyssä opiskeluun?
Miten lähteä kartoittamaan oppilaan/lapsen kieliprofiilia?
Mitä oppilaan/lapsen tulisi osata kielikylpykielellä?
Miten ohjata huoltajia tukemaan kielikylvyssä opiskelevaa lasta, jonka
kielitaito on orastava?
Miten käy äidinkielen kehityksen?
Miten käy äidinkielen kehityksen?
Pohdintoja vaikean ja aina niin ajankohtaisen aiheen ympärillä. Kantavana
ajatuksena on, että mitä enemmän tiedämme ja ymmärrämme, sen helpompi on
arvioida tuen tarvetta ja muotoja. Huoltajille tulee myös tarjota sellaista
tietoa, että lapsen kielenkehityksen vaiheesta on mahdollista keskustella
yhdessä. Luennon aikana käymme läpi, osallistujien toiveet ja kysymykset
huomioiden, kielikylpykielen kehittymisen arviointia ja tulosten hyödyntämistä
yksittäisten oppilaiden kohdalla.